Néhány gondolat a mozgásról...

Napjainkban egyre több az eltérő fejlődésű gyermek.
Ezek a gyerekek másképpen reagálnak környezetükre, más pedagógiai eszközökkel lehet eredményesen hatni rájuk.
A mai gyerekek érése egyre gyakoribb jelenségként eltér a megszokottól:

  • Nem mindig fogadnak szót, különcek és deviánsak. Környezetükkel gyakran kerülnek konfliktusba, elzárkóznak, (szorongó gyermek), vagy konfrontálódnak.
  • Egyre gyakoribb a lustának tűnő, tónustalan, furcsa gyermek. Nehezen, vagy túl gyorsan tanulnak.
  • Ugyanígy egyre több az egyensúlyi nehézségekkel küzdő, vagy csak egyszerűen “ügyetlen kezű” gyermek.


A korai életszakaszban a primitív reflexek fennmaradása, de a vegyi anyagok, nyomelemek túlzott bevitele is oka lehet ezeknek az eltéréseknek.
A későbbi életévekben a megengedő nevelés tovább ronthatja a helyzetet. A mértéktelen okostelefon, tablet használata szintén komoly veszélyforrás.
A számítógépek világában már nem a természetes fejlődés útját járjuk, a gyermek mozgásos életvitele, a mozgás helyett - mely az idegrendszer fejlődését segíti - a képernyőn látható ábra mozog, becsapva a képlékeny idegrendszert.
A tanulás során további lemaradás jelei mutatkozhatnak. (szétszórtság, túlmozgékonyság, feledékenység, rendezetlen mozgás, sorminta sorrendjének másolási, - a betűk formáinak megkülönböztetésének nehézségei stb.

A Mozgásprogram eltérő fejlődésmenetű 0-8 éves korosztály számára ajánlott.
(primitív reflexmaradványok, általános idegrendszeri éretlenség, tanulási részfunkció- és viselkedészavar, hiperaktivitás, autisztikus spektrumzavar esetére) 
A program az egyedfejlődést a magzati élettől vizsgálja, számba véve a hibaforrásokat, a deviancia okait.
Tanulmányozza a primitív reflexek fennmaradásának hátrányait, melyek befolyásolják a további kognitív (értelmi) és szociális képességeket. Az agyi idegpályák kiépülését jó irányba befolyásoló speciális mozgásformákat, pedagógiai, környezeti ráhatásokat a pozitív megerősítés elvei szerint mutatja be. 

A program célja

  • a mozgás korai, alapozó fontosságának bemutatása
  • a szerveződő agyi folyamatok egyedi eltéréseinek felismerése, az érzelmi és szocializációs zavaroktól való elkülönítése
  • a csecsemő- és kisgyermekkori reflexek segítő, majd gátló hatásainak megfigyelése, a hátráltató reflexek kioltásához szükséges feladatok megismerése
  • a hiperaktivitás és viselkedészavar valós és áljellegének felismerése, megkülönböztetése, ennek megfelelő fejlesztő eljárások alkalmazni tudása
  • a szülőkkel való elkerülhetetlen együttműködés kiépítése.

A gyermek igen kíváncsi a környező világra. Látni, hallani, érezni, megfogni akarja mindazt, ami elé tárul. Igazán megérezni akkor tudja, ha a saját tapasztalatai, élményei sokrétűek, hosszas és többféle megközelítésűek, azaz gyakorolhatók, kipróbálhatók.
Mivel a gyermek észlelése gyakran felületes, az apró eltérések nem mindig fontosak számára.
Olyan szituációkat kell létrehoznunk, ahol a részletek megtapasztalása is fontossá válik. Egy korlát lehet bármilyen magasságú mindaddig, amíg csak kerülgetni kell. Abban a pillanatban, hogy átbújásra, vagy átugrásra használjuk, fontossá válik a magassága is.
A teljes test erőkifejtésére, a törzs-, ill. a lábizmok erejére, a szem magasságbecslő funkciójára és az egyensúly megtartásának képességére együttesen van szükség. Így válik nem csupán láthatóvá, de érezhetővé is a magasság.
Ezekkel az érezhető információkkal, amelyek a test különböző területeiről érkeznek, tanul tájékozódni a gyermek. Még pontosabban az agyat trenírozza a testéből és a külvilágból érkező érzékletek feldolgozására, összehangolására. Ez a tudás valamennyi további ismeretszerzés alapja.
Leegyszerűsítve: itt az identitástudat erősödik a test akaratlagos irányításának elsajátításával, később az önbizalom izmosodik a tudat- és gondolkodásirányítás képessége által.
Összegezve: 3- 6 éves korban mozgással hozhatók működésbe az érzékleteket feldolgozó agyi központok.
Tehát ebben a korban a leghatékonyabb tanulási forma a mozgás!
Minden egyéb tevékenységgel igyekezhetünk kiegészíteni ezt, de pótolni nem tudjuk!
A mozgással együtt járó érzetek megtapasztalására számtalan lehetőség nyílik a szabadidős tevékenységek alkalmával. 

Csodabogyó mozgásfejlesztés

Játék a tanulás!

A mozgás az első kommunikációs eszköz a világgal való kapcsolatfelvételben. A mozgás fejlődése szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével. A mozgásra épülnek a humánspecifikus kommunikációs készségek, a beszéd és az írott beszéd, az olvasás és írás. Ha a mozgásfejlődés eltér genetikailag programozott rendjétől, az agy kérgi szintjén is akadályozott lehet az ingerületvezetés. Az idegrendszer éretlenségi tünetei lehetnek az írás, olvasás, számolási nehézség, figyelemkoncentrációs zavar, memóriazavar, magatartási zavar.


A mai gyerekek kevesebbet mozognak, mint korábban, a mozgás hiánya miatt pedig nem fejeződik be az idegrendszer érése 6-7 éves korra. Az egyéni vagy kiscsoportos fejlesztések során a gyerekek előre tervezett, játékos feladatsorokon mennek végig. A fejlesztést egy komplex, átfogó állapot és mozgásvizsgálat előzi meg, mely biztosítja, hogy a gyermek a fejlettségi szintjéhez mérten, a legideálisabb fejlesztést kapja. Fontos, hogy időben felismerjük a nem megfelelő idegrendszeri fejlődést. Ami még fontosabb, hogy játékos formában fejlesztjük a gyermekeket, így játéknak fogják fel, nem pedig fejlesztésnek, ezáltal pedig sokkal hatásosabb. Számos módszertant ötvözve, az alapoktól kezdünk építkezni, amit akár az iskolában is folytatunk, nyomon követve őket fejlődésük legfontosabb szakaszában. A Csodabogyóban az évek során sok-sok elsajátított módszert és az évek tapasztalatait felhasználva alkottam meg a Csodabogyó mozgásprogramot. A programban mindent ötvözve, a gyerekek fejlettségi szintjeit, adottságait figyelembe véve alkalmazzuk a legmegfelelőbb módszereket. 


Milyen esetben tudunk segíteni?

Óvodás gyerekek számára:

  • késve indul a beszédfejlődés;
  • túl agresszív, verekedős, vagy éppen ellenkezőleg visszahúzódó, félénk;
  • nem szívesen rajzol, színez;
  • nem szívesen hallgat mesét;
  • gondot okoz a vizelettartás;
  • nem szeret beszélgetni, esetleg kerüli a szemkontaktust;
  • mozgása, egyensúlyérzéke nem megfelelő;
  • kerüli a feladathelyzeteket;
  • szenzoros integrációs zavara van;
  • finommotorika fejlesztésre szorul;
  • iskola-előkészítés

Iskolás korú gyerekek számára:

  • az órán nem tud figyelni, koncentrálni, ficánkol;
  • nem emlékszik a tanultakra;
  • túl csendes, szorongó, vagy éppen ellenkezőleg már hiperaktív;
  • nem emlékszik az elhangzottakra;
  • tábláról nehezen másol;
  • diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia jeleit mutatja.

Lehetőség van otthoni fejlesztésre is, 3-5 hetente kontrollal.

(A Csodabogyó mozgásfejlesztés vizsgálatot követően speciálisan a gyermekre szabott fejlesztési tervet állítunk össze, melyet a szülőnek és a gyermeknek betanítunk. Ezeket a gyakorlatokat heti 4-5 alkalommal otthon kell gyakorolni. Kb. 3-5 hetente egy rövid kontroll vizsgálatot követően, új feladatsor betanítására kerül sor.)


Különösen ajánlott, ha:

  • a gyermek nem szívesen vesz a kezébe különböző (sima, csúszós) anyagokat;
  • nem szereti, ha sáros, piszkos lesz a keze, többször is kezet mos, kerüli a homokozót;
  • ügyetlen az önkiszolgálás során;
  • gyakran elejt tárgyakat, mellé önt dolgokat;
  • elmúlt 4 éves és nem szívesen vesz rajzeszközt a kezébe, nem szeret és/vagy nem tud a korának megfelelően rajzolni, megrekedt a firka szinten;
  • nem megfelelő a ceruzafogása;
  • figyelmetlen, szétszórt;
  • figyelme nehezen köthető le;
  • kisebb inger is kizökkenti a feladatvégzés során;
  • nehezen megy a verstanulás;
  • nehezen emlékszik dolgokra;
  • nem megfelelően tájékozódik;
  • nem megfelelő a beszédértése;
  • nem szeret rajzolni, festeni, gyurmázni, stb.;
  • gyakran visszakérdez, az utasításokat nem érti és/vagy nem hajtja végre
  • nehezen megy a számolás, verstanulás, mondókázás.


Gyakori kérdések


Mi történik a vizsgálaton?

Minden fontos területre kiterjedő, összetett vizsgálattal, részletes anamnézissel kezdődik a felmérés, mely az idegrendszer rendezetlenségét hívatott elsősorban megvizsgálni. Ez a vizsgálat többek között kiterjed:

  • az érzékszervek épségére,
  • a jó ceruzafogásra,
  • az elemi mozgások összerendezettségére,
  • az egyensúlyérzékre,
  • a pontos finommozgások,
  • a keresztcsatornák működésére,
  • testséma tudására,
  • a kéz-, láb-, fül-, és szemdominancia meghatározására,
  • szemmozgások koordináltságára,
  • térérzékelés, a térirányok felismerésére,
  • reprodukáló képességre,
  • soralkotás képességére,
  • szem-kéz koordinációra,
  • iránykövetés képességére,
  • biztos alak-háttér megkülönböztetésére,
  • alak- forma- szín- és nagyságállandóságra,
  • Gestalt látásra,
  • azonosság- különbözőség felismerésére,
  • analizáló-szintetizáló képességre,
  • általános tájékozottságra,
  • beszédkészségre,
  • gondolkodásra,
  • emlékezetre,
  • figyelemre,
  • feladattudatra,
  • kudarctűrésre,
  • felnőttekhez való viszonyra.

Mi történik a terápiás foglalkozásokon?

A gyermekek aktuális állapotát, nehézségeit figyelembe véve olyan feladatokat végzünk, melyek az idegrendszerre hatva, a mozgáson keresztül fejlesztik az adott területet, a gyermekek életkorát figyelembe véve.  

A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer fejlődésével, ha a mozgásfejlődésben valami nem megfelelően történik ez megmutatkozik az idegrendszer működésében is. Ez több területen is okozhat elégtelen működést, tanulási problémákat, magatartási, figyelmi nehézséget.

A Csodabogyó mozgásfejlesztés során a gyermek újraélheti a mozgásfejlődés szakaszait, kijavítva a hibás működéseket, így az idegrendszer is újraszerveződik, erősebbé válik. Ennek következtében pozitív változások következnek be a tanulásban, magatartásban, önbizalomban.


Kiknek javasolt a Csodabogyó mozgásfejlesztés?

  • Iskolaéretlen óvodásoknak
  • Iskolás gyermekeknek, akiknek tanulási nehézségük van (olvasás - diszlexia, írás - diszgráfia, matematika - diszkalkulia)
  • Mozgásügyetlen óvodás és iskolás gyermekeknek
  • Beilleszkedési nehézség, magatartási problémák esetén
  • Figyelemzavar esetén
  • Ügyetlen finommotorika, bizonytalan mozgás esetén
  • Megkésett beszédfejlődés, beszédhiba esetén
  • Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknek
  • ADHD, ADD gyermekeknek
  • beszédészlelési, beszédmegértési zavar esetén

Milyen változások érhetők el a Csodabogyó mozgásfejlesztéssel?

  • A terápia fejleszti a központi idegrendszert és korrigálja működését
  • A gyermek sikeresebben, hatékonyabban fog tanulni, ezáltal szorongásai/ tanulással kapcsolatos szorongásai oldódnak
  • Önbizalma növekszik
  • Fejlődik a nagy- és finommozgása
  • Fejlődik kézügyessége, beszédkészsége, matematikai és olvasáskészsége
  • Beindítja a rajzkészség igen erős fejlődését óvodásoknál
  • Magatartási problémák javulása vagy akár megszűnése
  • Figyelme, koncentrációja nagymértékben javul

Milyen gyakran szükséges ez a fejlesztő foglalkozás?

A Csodabogyó mozgásfejlesztés vizsgálatot követően speciálisan a gyermekre szabott fejlesztési tervet állítunk össze. 

Az eredményes terápia érdekében ajánlott a gyermeknek legalább heti 2, de minimum heti 1 alkalommal részt venni a terápiás foglalkozásokon.


Milyen hosszú ideig tart a terápia?

Mivel minden gyermek idegrendszere más és más ütemben fejlődik, így erre a kérdésre nehéz egyértelmű választ adni. A Csodabogyó mozgásfejlesztő programot 10 hónapra terveztem (szeptembertől júniusig), ez egy átlagosnak mondható időintervallum a fejlesztést illetően. 

Rövidebb időt nem szoktunk javasolni, azonban ez az idő lehet ennél hosszabb is. 

Kontrollvizsgálatokkal tudjuk ellenőrizni a fejlődés ütemét és mértékét, ennek megfelelően pedig dönthetünk a terápia folytatása, illetve befejezése mellett. 


Csodabogyó mozgásfejlesztést végző szakemberünk

  • Resch-Magyarósi Eszter gyógypedagógus-logopédus, Alapozó Terapeuta
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el