Néhány gondolat a mozgásról...

Napjainkban egyre több az eltérő fejlődésű gyermek.
Ezek a gyerekek másképpen reagálnak környezetükre, más pedagógiai eszközökkel lehet eredményesen hatni rájuk.
A mai gyerekek érése egyre gyakoribb jelenségként eltér a megszokottól:
- Nem mindig fogadnak szót, különcek és deviánsak. Környezetükkel gyakran kerülnek konfliktusba, elzárkóznak, (szorongó gyermek), vagy konfrontálódnak.
- Egyre gyakoribb a lustának tűnő, tónustalan, furcsa gyermek. Nehezen, vagy túl gyorsan tanulnak.
- Ugyanígy egyre több az egyensúlyi nehézségekkel küzdő, vagy csak egyszerűen “ügyetlen kezű” gyermek.
A korai életszakaszban a primitív reflexek fennmaradása, de a vegyi anyagok, nyomelemek túlzott bevitele is oka lehet ezeknek az eltéréseknek.
A későbbi életévekben a megengedő nevelés tovább ronthatja a helyzetet. A mértéktelen okostelefon, tablet használata szintén komoly veszélyforrás.
A számítógépek világában már nem a természetes fejlődés útját járjuk, a gyermek mozgásos életvitele, a mozgás helyett - mely az idegrendszer fejlődését segíti - a képernyőn látható ábra mozog, becsapva a képlékeny idegrendszert.
A tanulás során további lemaradás jelei mutatkozhatnak. (szétszórtság, túlmozgékonyság, feledékenység, rendezetlen mozgás, sorminta sorrendjének másolási, - a betűk formáinak megkülönböztetésének nehézségei stb.

A Mozgásprogram eltérő fejlődésmenetű 0-8 éves korosztály számára ajánlott.
(primitív reflexmaradványok, általános idegrendszeri éretlenség, tanulási részfunkció- és viselkedészavar, hiperaktivitás, autisztikus spektrumzavar esetére)
A program az egyedfejlődést a magzati élettől vizsgálja, számba véve a hibaforrásokat, a deviancia okait.
Tanulmányozza a primitív reflexek fennmaradásának hátrányait, melyek befolyásolják a további kognitív (értelmi) és szociális képességeket. Az agyi idegpályák kiépülését jó irányba befolyásoló speciális mozgásformákat, pedagógiai, környezeti ráhatásokat a pozitív megerősítés elvei szerint mutatja be.
A program célja
- a mozgás korai, alapozó fontosságának bemutatása
- a szerveződő agyi folyamatok egyedi eltéréseinek felismerése, az érzelmi és szocializációs zavaroktól való elkülönítése
- a csecsemő- és kisgyermekkori reflexek segítő, majd gátló hatásainak megfigyelése, a hátráltató reflexek kioltásához szükséges feladatok megismerése
- a hiperaktivitás és viselkedészavar valós és áljellegének felismerése, megkülönböztetése, ennek megfelelő fejlesztő eljárások alkalmazni tudása
- a szülőkkel való elkerülhetetlen együttműködés kiépítése.

A gyermek igen kíváncsi a környező világra. Látni, hallani, érezni, megfogni akarja mindazt, ami elé tárul. Igazán megérezni akkor tudja, ha a saját tapasztalatai, élményei sokrétűek, hosszas és többféle megközelítésűek, azaz gyakorolhatók, kipróbálhatók.
Mivel a gyermek észlelése gyakran felületes, az apró eltérések nem mindig fontosak számára.
Olyan szituációkat kell létrehoznunk, ahol a részletek megtapasztalása is fontossá válik. Egy korlát lehet bármilyen magasságú mindaddig, amíg csak kerülgetni kell. Abban a pillanatban, hogy átbújásra, vagy átugrásra használjuk, fontossá válik a magassága is.
A teljes test erőkifejtésére, a törzs-, ill. a lábizmok erejére, a szem magasságbecslő funkciójára és az egyensúly megtartásának képességére együttesen van szükség. Így válik nem csupán láthatóvá, de érezhetővé is a magasság.
Ezekkel az érezhető információkkal, amelyek a test különböző területeiről érkeznek, tanul tájékozódni a gyermek. Még pontosabban az agyat trenírozza a testéből és a külvilágból érkező érzékletek feldolgozására, összehangolására. Ez a tudás valamennyi további ismeretszerzés alapja.
Leegyszerűsítve: itt az identitástudat erősödik a test akaratlagos irányításának elsajátításával, később az önbizalom izmosodik a tudat- és gondolkodásirányítás képessége által.
Összegezve: 3- 6 éves korban mozgással hozhatók működésbe az érzékleteket feldolgozó agyi központok.
Tehát ebben a korban a leghatékonyabb tanulási forma a mozgás!
Minden egyéb tevékenységgel igyekezhetünk kiegészíteni ezt, de pótolni nem tudjuk!
A mozgással együtt járó érzetek megtapasztalására számtalan lehetőség nyílik a szabadidős tevékenységek alkalmával.
Csodabogyó mozgásfejlesztés
Játék a tanulás!
A mozgás az első kommunikációs eszköz a világgal való kapcsolatfelvételben. A mozgás fejlődése szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével. A mozgásra épülnek a humánspecifikus kommunikációs készségek, a beszéd és az írott beszéd, az olvasás és írás. Ha a mozgásfejlődés eltér genetikailag programozott rendjétől, az agy kérgi szintjén is akadályozott lehet az ingerületvezetés. Az idegrendszer éretlenségi tünetei lehetnek az írás, olvasás, számolási nehézség, figyelemkoncentrációs zavar, memóriazavar, magatartási zavar.
A mai gyerekek kevesebbet mozognak, mint korábban, a mozgás hiánya miatt pedig nem fejeződik be az idegrendszer érése 6-7 éves korra. Az egyéni vagy kiscsoportos fejlesztések során a gyerekek előre tervezett, játékos feladatsorokon mennek végig. A fejlesztést egy komplex, átfogó állapot és mozgásvizsgálat előzi meg, mely biztosítja, hogy a gyermek a fejlettségi szintjéhez mérten, a legideálisabb fejlesztést kapja. Fontos, hogy időben felismerjük a nem megfelelő idegrendszeri fejlődést. Ami még fontosabb, hogy játékos formában fejlesztjük a gyermekeket, így játéknak fogják fel, nem pedig fejlesztésnek, ezáltal pedig sokkal hatásosabb. Számos módszertant ötvözve, az alapoktól kezdünk építkezni, amit akár az iskolában is folytatunk, nyomon követve őket fejlődésük legfontosabb szakaszában. A Csodabogyóban az évek során sok-sok elsajátított módszert és az évek tapasztalatait felhasználva alkottam meg a Csodabogyó mozgásprogramot. A programban mindent ötvözve, a gyerekek fejlettségi szintjeit, adottságait figyelembe véve alkalmazzuk a legmegfelelőbb módszereket.
Milyen esetben tudunk segíteni?
Óvodás gyerekek számára:
- késve indul a beszédfejlődés;
- túl agresszív, verekedős, vagy éppen ellenkezőleg visszahúzódó, félénk;
- nem szívesen rajzol, színez;
- nem szívesen hallgat mesét;
- gondot okoz a vizelettartás;
- nem szeret beszélgetni, esetleg kerüli a szemkontaktust;
- mozgása, egyensúlyérzéke nem megfelelő;
- kerüli a feladathelyzeteket;
- szenzoros integrációs zavara van;
- finommotorika fejlesztésre szorul;
- iskola-előkészítés
Iskolás korú gyerekek számára:
- az órán nem tud figyelni, koncentrálni, ficánkol;
- nem emlékszik a tanultakra;
- túl csendes, szorongó, vagy éppen ellenkezőleg már hiperaktív;
- nem emlékszik az elhangzottakra;
- tábláról nehezen másol;
- diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia jeleit mutatja.
Lehetőség van otthoni fejlesztésre is, 3-5 hetente kontrollal.
(A Csodabogyó mozgásfejlesztés vizsgálatot követően speciálisan a gyermekre szabott fejlesztési tervet állítunk össze, melyet a szülőnek és a gyermeknek betanítunk. Ezeket a gyakorlatokat heti 4-5 alkalommal otthon kell gyakorolni. Kb. 3-5 hetente egy rövid kontroll vizsgálatot követően, új feladatsor betanítására kerül sor.)
Különösen ajánlott, ha:
- a gyermek nem szívesen vesz a kezébe különböző (sima, csúszós) anyagokat;
- nem szereti, ha sáros, piszkos lesz a keze, többször is kezet mos, kerüli a homokozót;
- ügyetlen az önkiszolgálás során;
- gyakran elejt tárgyakat, mellé önt dolgokat;
- elmúlt 4 éves és nem szívesen vesz rajzeszközt a kezébe, nem szeret és/vagy nem tud a korának megfelelően rajzolni, megrekedt a firka szinten;
- nem megfelelő a ceruzafogása;
- figyelmetlen, szétszórt;
- figyelme nehezen köthető le;
- kisebb inger is kizökkenti a feladatvégzés során;
- nehezen megy a verstanulás;
- nehezen emlékszik dolgokra;
- nem megfelelően tájékozódik;
- nem megfelelő a beszédértése;
- nem szeret rajzolni, festeni, gyurmázni, stb.;
- gyakran visszakérdez, az utasításokat nem érti és/vagy nem hajtja végre
nehezen megy a számolás, verstanulás, mondókázás.
Gyakori kérdések
Mi történik a vizsgálaton?
Minden fontos területre kiterjedő, összetett vizsgálattal, részletes anamnézissel kezdődik a felmérés, mely az idegrendszer rendezetlenségét hívatott elsősorban megvizsgálni. Ez a vizsgálat többek között kiterjed:
- az érzékszervek épségére,
- a jó ceruzafogásra,
- az elemi mozgások összerendezettségére,
- az egyensúlyérzékre,
- a pontos finommozgások,
- a keresztcsatornák működésére,
- testséma tudására,
- a kéz-, láb-, fül-, és szemdominancia meghatározására,
- szemmozgások koordináltságára,
- térérzékelés, a térirányok felismerésére,
- reprodukáló képességre,
- soralkotás képességére,
- szem-kéz koordinációra,
- iránykövetés képességére,
- biztos alak-háttér megkülönböztetésére,
- alak- forma- szín- és nagyságállandóságra,
- Gestalt látásra,
- azonosság- különbözőség felismerésére,
- analizáló-szintetizáló képességre,
- általános tájékozottságra,
- beszédkészségre,
- gondolkodásra,
- emlékezetre,
- figyelemre,
- feladattudatra,
- kudarctűrésre,
- felnőttekhez való viszonyra.
Mi történik a terápiás foglalkozásokon?
A gyermekek aktuális állapotát, nehézségeit figyelembe véve olyan feladatokat végzünk, melyek az idegrendszerre hatva, a mozgáson keresztül fejlesztik az adott területet, a gyermekek életkorát figyelembe véve.
A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer fejlődésével, ha a mozgásfejlődésben valami nem megfelelően történik ez megmutatkozik az idegrendszer működésében is. Ez több területen is okozhat elégtelen működést, tanulási problémákat, magatartási, figyelmi nehézséget.
A Csodabogyó mozgásfejlesztés során a gyermek újraélheti a mozgásfejlődés szakaszait, kijavítva a hibás működéseket, így az idegrendszer is újraszerveződik, erősebbé válik. Ennek következtében pozitív változások következnek be a tanulásban, magatartásban, önbizalomban.
Kiknek javasolt a Csodabogyó mozgásfejlesztés?
- Iskolaéretlen óvodásoknak
- Iskolás gyermekeknek, akiknek tanulási nehézségük van (olvasás - diszlexia, írás - diszgráfia, matematika - diszkalkulia)
- Mozgásügyetlen óvodás és iskolás gyermekeknek
- Beilleszkedési nehézség, magatartási problémák esetén
- Figyelemzavar esetén
- Ügyetlen finommotorika, bizonytalan mozgás esetén
- Megkésett beszédfejlődés, beszédhiba esetén
- Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekeknek
- ADHD, ADD gyermekeknek
- beszédészlelési, beszédmegértési zavar esetén
Milyen változások érhetők el a Csodabogyó mozgásfejlesztéssel?
- A terápia fejleszti a központi idegrendszert és korrigálja működését
- A gyermek sikeresebben, hatékonyabban fog tanulni, ezáltal szorongásai/ tanulással kapcsolatos szorongásai oldódnak
- Önbizalma növekszik
- Fejlődik a nagy- és finommozgása
- Fejlődik kézügyessége, beszédkészsége, matematikai és olvasáskészsége
- Beindítja a rajzkészség igen erős fejlődését óvodásoknál
- Magatartási problémák javulása vagy akár megszűnése
- Figyelme, koncentrációja nagymértékben javul
Milyen gyakran szükséges ez a fejlesztő foglalkozás?
A Csodabogyó mozgásfejlesztés vizsgálatot követően speciálisan a gyermekre szabott fejlesztési tervet állítunk össze.
Az eredményes terápia érdekében ajánlott a gyermeknek legalább heti 2, de minimum heti 1 alkalommal részt venni a terápiás foglalkozásokon.
Milyen hosszú ideig tart a terápia?
Mivel minden gyermek idegrendszere más és más ütemben fejlődik, így erre a kérdésre nehéz egyértelmű választ adni. A Csodabogyó mozgásfejlesztő programot 10 hónapra terveztem (szeptembertől júniusig), ez egy átlagosnak mondható időintervallum a fejlesztést illetően.
Rövidebb időt nem szoktunk javasolni, azonban ez az idő lehet ennél hosszabb is.
Kontrollvizsgálatokkal tudjuk ellenőrizni a fejlődés ütemét és mértékét, ennek megfelelően pedig dönthetünk a terápia folytatása, illetve befejezése mellett.
Csodabogyó mozgásfejlesztést végző szakemberünk
- Resch-Magyarósi Eszter gyógypedagógus-logopédus, Alapozó Terapeuta