GMP-diagnosztika


Mi az a GOH, GMP-diagnosztika?


A GMP diagnosztikát Dr. Gósy Mária fejlesztette ki és sztenderdizálta. Az első tesztcsomag 1989-ben jelent meg. Ezzel az eljárással a magyar gyermek anyanyelv-elsajátítási folyamata vizsgálható a beszédmegértési folyamat működése szempontjából. Egész pontosan a beszédfeldolgozást, vagyis a beszédészlelési és a beszédmegértési folyamatokat vizsgálja. Ezeknek a folyamatoknak az életkori szintű működése szükséges az ép, tiszta beszédhez, az olvasás és írás elsajátításához, a tanuláshoz.


Mi a diagnosztika célja?

A beszédpercepciós elmaradás, vagy zavar helyének, típusának és mértékének felderítése, továbbá mindezek alapján a megfelelő terápia meghatározása.

A beszédészlelési és a beszédmegértési folyamat esetleges zavarai rejtve is maradhatnak, ezért gyakran csak az iskolai kudarcok hívják fel a figyelmet a problémára.


Mi utalhat ezen módszer szükségességére?

Különféle " jelzések " utalnak a részfolyamatok zavarára, például:


 Óvodáskorban  

  • megkésett beszédfejlődés 
  • érthetetlen, "halandzsa" beszéd
  • makacs, elhúzódó, több hangra kiterjedő pöszeség
  • kérdésekre nem megfelelő válaszokat ad
  • nem veszi észre, ha a nevét mondják, szólítják (auditív alak-háttér megkülönböztetés)
  • zavarja mások hangos beszéde (auditív inger felvételének zavara)
  • szereti, ha a TV hangosabban szól illetve a környezete hangosabb
  • figyelmetlennek, feledékenynek tűnik

 

Óvodás- és iskoláskorban

  • gyakori felsőlégúti megbetegedés
  • asztma, krupp
  • középfülgyulladások
  • torzítva mondja vissza az óvodában tanult verset, vagy az új szavakat
  • szókincse lassan gyarapodik
  • sok szót nem ért meg
  • utasításokat nehezen érti vagy félreérti
  • sokszor visszakérdez
  • figyelme rövid ideig tartó, elkalandozó
  • a másik gyereket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni
  • erősen figyeli a beszélő száját
  • nem köti le a figyelmét a mesélés
  • nem tudja megismételni a hallottakat
  • nem képes megtanulni a verseket, dalokat
  • rosszul énekel, "botfülű"
  • hamar kifárad (a zajos környezetben)
  • diszgrammatikus, nyelvtanilag helytelen mondatok jellemzik beszédét
  • beszédmegértése vizuális és mozgásos kíséret (segítség) mellett megfelelő
  • hangosan hallgatja a televíziót, nem szeret telefonálni
  • hosszabb szavakban felcseréli a hangokat, szótagokat

Iskoláskorban

  • helyesírási és/vagy olvasási nehézség
  • rendszeresen elfelejti, mi a házi feladat
  • nagyon lassan dolgozik, a másikat figyeli
  • sokat kérdez, visszakérdez
  • tollbamondásnál lassú, sokat hibázik, szavakat, hangokat felcserél, helyettesít
  • helyesírása gyenge, nem teszi ki az ékezeteket
  • nyugtalan, figyelmetlen, feledékeny
  • hallás után nehezen jegyez meg dolgokat
  • fejszámolásban gyengébb, mint az írásbeliben  


A gyanújeleket mutató gyermek tesztelése feltétlenül ajánlott!


Mikor javasolt a GMP-diagnosztika alkalmazása?

3 éves kortól 12-13 éves korig. Ezt követően is lehet 18 éves korig, de 13 évtől már nagymértékben függ a gyermek együttműködésétől. Nagyothalló gyermekeket is lehet vizsgálni hallókészülékkel. 


A diagnosztika időtartama

A vizsgálati idő kb. 30-45 perc, plusz az eredmény írásba foglalása és a szülővel való konzultáció. Tanácsos egy szülőnek ott lenni és a háttérben, csendben végighallgatni gyermekét. 


Mi történik a vizsgálaton?

A teljes diagnosztika 19 résztesztből áll.
Az első részteszt a GOH - beszédhallást szűrő teszt. Ezt csak kimondottan erre a vizsgálatra kialakított készülékkel lehet elvégezni. Ebben a feladatban fejhallgatón keresztül mindkét fülében 10-10 szót hall a gyermek, melyet vissza kell ismételnie.
További 10 részteszt a beszédészlelést vizsgálja, kettő a beszédmegértést, további három a tárolást-előhívást, kettő a vezérlést (agyfélteke-dominancia és centrális működés) és végül egy teszt a kezességet vizsgálja. A kézdominancia meghatározását a vizsgálat alatti folyamatos megfigyelés is alátámasztja.


Mi történik a vizsgálat után?

A javasolt fejlesztés, vagy terápia problémától függően történhet otthon, vagy logopédiai foglalkozásokon. Érdemes logopédus és/vagy fejlesztő pedagógus munkatársunkat felkeresni, mozgásterápiával kombinálni, valamint nem ritka eset amikor audiológiai vizsgálat ajánlott az esetleges hallószervi problémák kizárására.

A vizsgálatot a délelőtti órákban ajánlatos elvégezni. Nagyon fontos, hogy a vizsgált gyermek egészséges legyen.


A GOH, GMP diagnosztikát végző szakemberünk: 

  • Resch-Magyarósi Eszter gyógypedagógus-logopédus, GOH-GMP terapeuta
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el